// HEMELVAART //


 

Mama, hoe kan de Heere Jezus nou in de hemel zijn en in ons hartje?
Is ons hartje dan in de hemel? Maar wat zit er dan in ons lichaam?

 
Zomaar wat vragen waar Mich van de week mee wakker werd. Zomaar wat vragen die ik even op mijn bordje gedropt kreeg met de verwachting het allemaal duidelijk te kunnen verklaren. Zomaar wat vragen die mij weer even ontzettend stil zetten bij het feit dat God zó immens Groot is, en wij Zijn Wezen helemaal niet kunnen omvatten.
Zomaar wat vragen…
 
Vandaag is het Hemelvaartsdag.  De dag dat Jezus naar Zijn Vader ging. 
Ik hoorde van de dominee dat sommige mensen (die niet wisten wat Hemelvaartsdag inhield) dachten dat dit met de ruimtevaart te maken had.
Daar heb ík dan nou weer nooit bij stil gestaan. 
Ik moest een beetje glimlachen om de vindingrijkheid,  maar tegelijkertijd vulde mijn hart zich ook echt met schaamte en verdriet.
Want als dit serieus gedacht word, hoe erg faal ik dan niet aan de opdracht die God  ons gaf. Juist deze dag?!
"En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen."
Markus 16:15 HSV

Jezus ging naar de hemel om een plaats voor ons te bereiden. Een plaats te bereiden voor de mensen die in Hem geloven, gedoopt zullen worden en bij Hem zullen leven. Voor altijd veilig. Voor altijd gered.

En wij? Wij laten mensen geloven dat die Hemelvaart van onze Heiland bestaat uit een verhaal wat met de ruimtevaart te maken heeft?

Ik weet het, de antwoorden op de vragen van Micha waren niet makkelijk. De meeste vragen die over God gaan zijn niet makkelijk. Maar betekent dit niet dat wij meer met deze vragen bezig moeten zijn? Dat onze verantwoordelijkheid naar elkaar nog groter word om elkaar te vertellen wat Jezus voor ons heeft gedaan? Dat het niet stopt bij Kerst, maar dat Pasen daar ook echt bij hoort en Pinksteren en Hemelvaart niet minder belangrijk zijn.

Wij kunnen mensen niet bekeren, wij kunnen onszelf niet bekeren. Maar ondanks dat wij dit niet kunnen geeft God ons wel opdrachten.

“Bekeert u!”

“Verkondig het Evangelie!”

 
Hij zegt niet,  doe alles vanuit jezelf! Maar Hij geeft ons bij deze opdrachten ook een belofte.
"Vraag alles wat je van God begeert in Mijn Naam! En het zal je gegeven worden."
 
Dus ja, we hebben een onmogelijke opdracht gekregen.
Maar God liet ons vandaag opnieuw zien dat Hij het onmogelijke mogelijk maakt!
Zullen we dan met elkaar de wereld gaan vertellen wie God is? Niet vanuit onze kracht, maar biddend en met de verwachting dat Hij ons uitkomst geeft als we vastlopen.

Zo mocht ik Mich ook uitleg geven, op mijn stuntelige manier, super niet compleet, maar Mich  was op dat moment tevreden. Met de uitleg dat God overal is, en dat wij dat heel vaak niet snappen. Maar dat dát juist laat zien hoe knap en hoe sterk God is. Dat we dáárom kunnen weten dat we ons niet aan een zwakke God vastklampen.
En dat we daarom altijd mogen weten, dat als wij het niet meer weten, als onze emoties ons overspoelen, of als we zoveel van de omstandigheden niet meer snappen; Dat God een God is die zó knap en zó machtig is dat Hij in de hemel en in ons hart tegelijkertijd kan zijn; dat Hij in die omstandigheden ook nog steeds controle heeft. 
En ons niet loslaat!
 
En dan hebben we een God, die ons deze veiligheid garandeert:
 
'k Zal dan gedurig bij U zijn,
In al mijn noden, angst en pijn;
U al mijn liefde waardig schatten,
Wijl Gij mijn rechterhand woudt vatten.
Gij zult mij leiden door Uw raad,
O God, mijn heil, mijn toeverlaat;
En mij, hiertoe door U bereid,
Opnemen in Uw heerlijkheid.

Reacties

  1. Ik vind het heel mooi en eerlijk geschreven. De Psalm is een goede afsluiter. De laatste helft was heel dierbaar voor mijn moeder.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk als je de blog hebt gelezen en een reactie achterlaat!

Populaire posts