// P A L M Z O N D A G //

 


Toen zei Jezus tegen zijn discipelen, Mijn ziel is helemaal bedroefd, tot de dood toe! 
Blijf hier en waakt met Mij!
Mattheus 26:38

Zijn wij bij Jezus in Gethsemane? 
Hij vraagt, nee.. hij beveelt het. 
Blijf hier! (Hij was op dat moment ín Gethsemane) en waakt met Mij. 
Jezus wist wat Hem stond te wachten. Hij was bang! Doodsbang. 
En hij vroeg aan de discipelen om hun nabijheid. 

Wij kregen vanmorgen van de dominee een vraag. 
"Eet je liever een gebakje of zit je liever bij een stervend persoon?"

Ik moest gelijk denken aan een opmerking van een oud-collega, “ik geloof echt niet in die God van jou, ik heb er nog geen 1 blij zien sterven." Ik moest hem gelijk geven. 

Ik vond stervensbegeleiding zwaar, ik vind dat nog steeds. Ik heb het nooit compleet kunnen verklaren, want ik dacht altijd dat, als je in God geloofde, niet bang hoefde te zijn voor de dood 
en standaard ‘blij' moest sterven. 
En hoewel ik bewoners heb zien sterven die naar God gingen, allemaal kenden ze die angst. 
Allemaal vroegen ze ook, voor zover ze dat nog konden: “Wil je alsjeblieft niet weggaan?”

Ja, dat gebakje eten vind ik, als je het zo bekijkt, toch echt fijner. 
Het is makkelijker. Niet zo gecompliceerd. Er komt geen angst, pijn en lijden bij kijken.

Maar Jezus koos anders, Hij ging die dood in... vrijwillig, voor jou en voor mij.  
Hij beleefde alle aspecten die wij ook door zullen maken omdat de duivel hier op aarde nog vat op ons heeft.  Maar Hij doorleefde dit nog even (eerbiedig gezegd) een paar tandjes zwaarder. 
Wij hebben alleen ‘last' van de werken van de duivel. 
Maar bij Jezus liet Zijn Vader Hem het zwaarste doormaken wat geen mens door kan maken. 
Hij droeg onze straf. Hij kreeg de straf die wij verdienen. Zodat wij in de Hemel kúnnen komen.

En daarvoor móest Hij lijden, daarvoor móest Hij sterven. 
En Hij vroeg of Zijn discipelen bij Hem wilden blijven. 
Hij vraagt ons of wij hierin bij Hem willen blijven. 
Hij vraagt ons of wij willen zien hoe Hij voor ons lijdt. 
Hij vraagt ons of wij die liefde willen zien, die Hij toont door vrijwillig dit lijden in te gaan. 
Hij vraagt ons of wij het vertrouwen van Hem in Zijn Vader willen zien, bij Zijn vraag aan Zijn Vader of deze drinkbeker aan Hem voorbij mag gaan; de angst die hier getoond wordt, het vluchten en vastklampen aan Zijn Vader. 
Hij vraagt ons ook of wij leren van Zijn voorbeeld om de wil van Zijn Vader na te volgen.
Jezus vraagt ons om erbij te zijn. 

Wat doe jij? 

Kies je voor dat spreekwoordelijke gebakje? 
Leven we naar Pasen toe omdat het gewoon supergezellig is om met elkaar samen te zijn, voor zover dat mogelijk is? En vergeten we voor het gemak even Goede Vrijdag?

Of blijven we in Gethsemane, bij Jezus?

Hij vraagt het, aan jou!

Vandaag is het Palmzondag. De zondag voor Goede Vrijdag. De zondag voor Pasen.
Deze week hoop ik elke dag een kort stukje te plaatsen over de weg van Jezus naar Zijn opstanding.  Zullen we er samen over nadenken? 

Reacties

  1. ...wat je schrijft is helemaal waar en al zo diep! En dan komt daar volgens mij nog bovenop dat Jezus ín dat zware lijden door God verlaten werd... Dat hoeven wij niet mee te maken als we het van Hem verwachten. Wat een troost!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk als je de blog hebt gelezen en een reactie achterlaat!

Populaire posts