// B O U W E N //

 



Er werd nogal wat gebouwd in en om ons huis het afgelopen jaar. Toen we in het voorjaar bedachten dat een buitenspeelhuisje wel leuk was om te bouwen, kwamen we er bij de start van het bouwen achter dat een bouwplan en gewoon materiaal wel handige items waren om überhaupt te kunnen bouwen.

Toen we in de zomer samen aan de slag gingen zagen we het stukje bij beetje een echt huisje worden.

Hoewel de tekening welgeteld 1 a4 bevatte uit een oud kladblok van Geer, bleef het geval ook nog wonderbaarlijk goed staan.

Ook in ons leven werd aardig ge- en verbouwd. Waar we dachten dat we stabiel stonden werd wankel, en bleek nog meer afhankelijkheid van God vereist.

Waar God al aanwezig was, werd Zijn aanwezigheid steeds meer zichtbaar en werd God groter.

Waar ik dacht dat ik vooral moest werken aan persoonsontwikkeling, kreeg ik een spoedcursus in Godsvertrouwen. En dit was zwaar. Een weg waar alle vastigheid onder je voeten weggeslagen word. En waarin je verplicht bent te vertrouwen dat je valt in Gods oneindig genadige armen.

Het is een weg waarin ik werd meegesleurd door emoties die de overhand namen. Vooral ook de overhand op mijn vertrouwen op God. Waarin ik dacht dat ik rationeel handelde, maar het feit dat ik mijzelf niet los kon koppelen van de situatie was voor mij bewijs dat ik alles behalve rationeel handelde.

Toen ik mij los moest maken van de emoties, leek het mij te verstikken. Maar de keuze was helder; of emoties of mijn gezin…. Ik kón het niet allebei; sterker nog.. ik mócht het niet allebei. God hoorde op de troon van mijn hart, níet mijn emoties. (Hoe reëel ze ook zijn/waren)

Toen God mij daardoorheen had geholpen was de strijd niet gestreden. Maar elke stap op de weg liet Hij zien dat Hij erbij was.

Dat Hij meeliep en nog steeds meeloopt.

Toen ik vroeg of Hij mij wilde leren luisteren naar Zijn Stem leidde Hij mij de weg om (binnen 3 weken) een complete Kerstnachtdienst op te zetten voor heel ons dorp. Hoewel ik niet wilde, leidde Hij mij… en liet Hij opnieuw zien hoe groot en hoe trouw Hij is.

Gisteren bouwden we opnieuw een huis, maar dan van koek. Zo’n kant en klaar pak van de AH.  Ik ging even voor gemak, dacht ik. Nu bleek alle stappen van het pak al alles van ons (mich en mijn) vermogen te kosten om rustig te blijven, alles uit te leggen en vooral geduld te hebben. Wat op alle fronten opening bood voor Bijbels onderwijs.

We hadden het samen over het bouwen uit de bijbel. Mich wist te vertellen dat je de slimme en de slechte man had. De slimme man bouwde op de rots maar het huis van de slechte man spoelde weg. Dat was niet heel handig; ‘n huis op zand.

Toen las ik Micha psalm 127 voor; 

Als de Heere Zijn huis niet bouwt, tevergeefs bouwen Zijn bouwers eraan.

En met ons huisje als voorbeeld probeerde ik dit uit te leggen. Dat we in alles wat we deden God om hulp mochten vragen. Dat God overal bij kan/wil zijn; ja, eigenlijk zelfs bij móet zijn.

Zelfs bij het bouwen van dít huisje!

En toen dacht ik; oh grut… wat zeg ik nóu weer? Is dit eigenlijk wel waar? Soms gaan mijn woorden echt sneller als mijn logica) Maar ik kan nergens in de Bijbel vinden dat God niet gebeden wil worden om een koekhuisje. Dus ik liet mijn zin bestaan. 

Ik heb tegelijk denk nog nooit zoveel gebeden voor koek.

Maar het was niet tevergeefs. Het huisje lukte. Micha en Yaan waren helemaal blij. En ik was God dankbaar. Dat Hij er zelfs in mijn klungeligheid bij bleef. En liet zien dat Hij zelfs gebeden mag worden om het bakken van koekhuisjes; als Zijn Naam hierdoor vergroot word!

En zó werkt God. Niet op de manier hoe wij bedenken. Maar de manier wat goed is voor ons. Dwars door alles heen. En of het dan om het bouwen van je levenshuis, een Kerstnachtdienst of een koekhuisje gaat.

Als het om Zijn eer gaat, als Zijn Glorie vergroot word, als Hij aanbeden word; als alleen HIJ overblijft.

Dan word Zijn Woord waarheid:

Tot nu toe hebt u niets gebeden in Mijn Naam; bid, en u zult ontvangen, opdat uw blijdschap volkomen zal worden.

Johannes 16:24 HSV

 

En met die woorden willen wij 2022 uitgaan en ín die hoop willen wij 2023 tegemoet gaan.

Dat we met elkaar God bidden, tot eer en glorie van wie Hij is!


Reacties

Populaire posts